Ännu en Toppenlyckad Superstage träff på åmsele flygfält!!
Vi var ett mycket glatt gäng som kom dit med allt från splitternya BMW 335 och -70tals BMW 02, till super seven och cobra daytona coupe- samt en och annan MK1 ford escort.
Förra gång jag åkte upp hit körde jag utan bak krängare med ett framhjul hängade i luften hela tiden. Oändlig understyrning var bara förnamnet och med mycket mjuk körning slutade klockan DÅ på 1,28.14.
Monterade en knivkrängare bak och åkte upp till Fällfors konbana för att utvärdera förbättringen. Det blev otrolig skillnad med alla hjul kvar på backen samt mycket mer styrning.
Ändå tyckte jag att jag ville ha ännu mer styrning och ett lite mer gynnsamt däckslitage fram, så jag gick på gustavs tema- MERA CAMBER!! Och varför fjanta på med små justeringar... Så jag breddade spårvidden med 60mm genom att flytta ut undre länkarmarna 23mm per sida. Resultatet blev 3gr neg camber från tidigare 1gr. Toe är fortfarande +-0. Hehe... Nu fick ju bilen lite attityd!!
Vinklarna på krängarens droplänkar samt den ändrade hävarmen resulterade ju även det till ett mindre rollmotstånd- Vilket i sin tur bör ge bättre framvagns grepp + med ökad däckanläggning med hjälp av ökad camber under roll.
Och som redan är nämnt så blev det Åmsele flygbas idag med strålande varms väder (och något litet moln med några regndroppar i) för att utvärdera denna framvagns justering.
OCH VILKEN BIL!!!! Alltså jag är så exalterad att jag inte riktigt finner ord. Men VILKEN BIL!!!!!
Instyrningen är knivskarp med reptil lika förflyttningar. Ballansen i kurvorna känns otroligt välbalanserad med otroligt härlig kontrollerbar poweroversteer när man trycker på ut ur kurvorna. Lastväxlingarna känns väldigt förtroendeingivande och distinkta utan överraskningar. All överstyrning är lätt att häva, fast det känns också fullständig odramatiskt att använda sig av "lite lagom" överstyrning i utgången av kurvorna för att kunna öka utgångshastigheten ut på rakan.
Jag är bara så jä.....la lyrisk över all grymt skön feedback man får av bilen i alla lägen.
Med siktet inställt på att slå 1,27.0 (mao Nisse "super7" och F skog "bmw 02 turbo") var uppgiften inte "barra".
Innan dagen var slut hade jag inte kör en enda tid över 1,30. Vilket kändes riktigt bra med jämna relativt ok repor hela vägen.
Dagens bästa notering blev 1,26.12 med toyo R1R "gatdäck". Denna tid råkade även vara den bästa notering räknat bland alla deltagare- och då även inräknat den M3 e30 och 300hk+ Opel GT som åkte på STCC slicks. Superkul!!
.... Men det är ju klart.... Det är ju ingen tävling...... hehe.
Filmer kommer inom kort!!
